مشکلات پیش روی توسعة نانوکامپوزیتها در کشور(دیدگاه مهندس صحرائی)



متن زیر نظرات مهندس صحرائیان، دبیر کمیته نانوتکنولوژی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران  که به توضیح مشکلات توسعه نانوکامپوزیت‌ها پرداخته است:

نانوکامپوزیت­ها موادی هستند که از یک ماده پلیمری و یک ماده تقویت­کننده تشکیل شده است که در این­گونه مواد، مادة تقویت­کننده باید در یکی از ابعادش در اندازه 100-1 نانومتر باشد. به­طور خلاصه نانوکامپوزیت به کامپوزیتی اطلاق می‌شود که یکی از ابعاد فاز تقویت­کننده­اش در مقیاس نانومتری باشد. نانوکامپوزیت‌ها بر حسب نوع مادة تقویت­کننده به سه نوع نانوکامپوزیت‌های زمینة سرامیکی، فلزی و پلیمری تقسیم‌بندی می‌شوند. نانوکامپوزیت­ها به­دلیل ویژگی خاص خود، در صنایع مختلف کاربردهای متنوعی یافته است. در ذیل به برخی از مشکلات پیش­روی توسعه نانوکامپوزیت­ها اشاره شده است.

عدم شناخت کافی مصرف­کنندگان از محصولات نانوکامپوزیت­ها

یکی از دلایل نبود بازار کافی در این زمینه، جدید بودن نانوکامپوزیت­ها است که طبیعتاً اگر بازاری نداشته باشد سرمایه‌گذاری هم نخواهیم داشت که این مشکل عمده با فرهنگ‌سازی در بین صنعتگران و مصرف‌کنندگان قابل رفع است. به عنوان مثال برای فرهنگسازی در این زمینه کافی است کارایی و قابلیت فوق­العاده این فناوری را در محصولات پرمصرف از جمله خودرو‌ معرفی گردد.

تولید مواد اولیة نانوکامپوزیت­ها

یکی دیگر از مشکلات موجود در زمینة تحقیقات نانوکامپوزیت‌ها، عدم وجود مواد اولیه در کشور است. با ارتباطاتی که بین پژوهشگاه با دانشگاه مک­گیل کانادا برقرار شده است، امیدواریم بتوانیم پروژة تهیه نانوذرات خاک­رس را در کشور به انجام برسانیم. با تولید و تهیه این مواد، تقریباً مشکل خاصی در زمینة تحقیقات نانوکامپوزیت­ها نخواهیم داشت. خوشبختانه در کشور از لحاظ منابع طبیعی و دانش­فنی تولید این نانوذرات مشکلی وجود ندارد. مشکل اصلی در این زمینه عدم سرمایه‌گذاری در آن است.

عدم سرمایه‌گذاری کافی در این زمینه

همانطور که در بالا گفته شد به دلایل عدم وجود بازار، جدید بودن و نیز داشتن ریسک بالا، سرمایه‌گذاری جدی در این زمینه وجود ندارد. با توجه به اینکه فناوری نانو جزء فناوری‌های برتر محسوب می‌شود، متولی سرمایه‌گذاری در این فناوری‌ها دولت‌ها هستند. اگر دولت­ها بتوانند فعالیت­های حمایتی را به خوبی انجام دهند، پیشرفت در همة زمینه­ها به سرعت صورت خواهد گرفت.

سیاست­های نادرست وزارت علوم در ارزیابی محققان

یکی از دلایلی که موفقیت پروژه‌های فناوری نانو را تحت تاثیر خود قرار می­دهد، سیاست‌هایی است که در وزارت علوم وجود دارد، طبیعتاً اعضای هیئت علمی خود را موظف می‌دانند، چه درست باشد چه نادرست، خود را در آن چارچوب حرکت دهند. به­عنوان مثال به­جای آنکه در وزارت علوم، حل مشکل کشور به­عنوان یک شاخص رشد علمی مطرح شود، تعداد مقالات درج شده در مجلات بین­المللی (که قالبا مشکلی را از مشکلات کشور حل نمی­کند) شاخص ارزیابی قرار می­گیرد که این خود نوعی مشکل بر سر راه استادان و محققان برای حرکت در مسیر حل مشکلات صنعتی کشور است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد